Menu

Oktatás, egészségügy és mitől polgármester a polgármester egy 27 ezres városban

2014-10-01 18:46:41

 

 

Első két témánk érzékenységét az adja, hogy az önkormányzatok oktatással és egészségüggyel kapcsolatos feladatait, az állam, az iskolák és a kórházak állami kézbevételével megváltoztatta.

 

Oktatás - okosabban
 

„Az államnak semmi nem lehet fontosabb, mint az iskola gondja. Ez kétségbevonhatatlan axióma, melyet ép ésszel senki nem tagadhat; egyetlen közösség, nemzet, társadalom számára sem lehet elképzelni fontosabb dolgot, mint a nevelés és az oktatás ügyét.”      

(Dr. Baranyi Károly)



Az új közoktatási törvény az önkormányzatokat az oktatás területén erősen korlátozza. Tulajdonképpen a várost mindössze az üzemeltető és fenntartó szerepkörre kárhozatja. Ráadásul az oktatásban eddig is jól látható problémák továbbra is fennmaradtak.  Mik is ezek a problémák? Jól működő érdekképviselet és a szakmai műhelyek hiánya. Az iskolarendszerbe bekerülő pénz jelentős része nem konkrétan az oktatásra vagy oktatókra, hanem a korszerűtlen, lepusztult ingatlan fenntartásra, adminisztrációra megy el.  Ebből következik: A tanári hivatás össztársadalmi alulértékelése.

 

altMint tudjuk a probléma nem más, mint megoldandó feladat. A következő években várhatóan ez a terület a folyamatos változás színtere lesz. Ezért a mi feladatunk rugalmasan alkalmazkodni és keresni lehetőségeinket. Erre néhány példa és gondolat:
−    Az átalakított oktatási rendszeren belül a város lehetőségeinek feltárása, és a gyakorlatba való átültetése, elsősorban az üzemeltetés, a felzárkóztatás és a tehetséggondozás területén.
−    A város gondoskodjon az iskolaszék, szülői szervezet, diák önkormányzat működési feltételeiről is.
−    A város biztosítsa nyári szünetben is a gyermekek (minimum alsó tagozatban) tartalmas napközis ellátását és étkeztetését.
−    A város egyedi megállapodások alapján biztosítsa a település iskoláiban, hogy minden gyermeknek legyen lehetősége megtanulni úszni, korcsolyázni, és magas szinten idegen nyelvet tanulni. Ezeknek a céloknak a segítéséthez jó eszköz lehet a Jászberény kártya.

 

Ha elfogadjuk, hogy a tudás hatalom, akkor azt is elhihetjük, hogy az oktatás kitörési pont.


Egészségügy- csak az egészségről szóljon

 

Az elmúlt 24 évben a jászberényi kórház amellett, hogy több milliárdos beruházást nyert, a működését Jászberény város is évente, gavallér módon, százmilliós nagyságrenddel segítette. Ennek ellenére nem volt látható az a kitörési pont, amely segített volna visszahozni kórházunk régi, nagy nevét. Tehát egyértelműen kijelenthetjük, hogy egy 27 ezres kisváros egyedül nem tud megbirkózni egy 100-120 ezres populációt ellátó egészségügyi intézmény gondjaival, problémáival.
 

 

Előbbi mondatokból következik, hogy én személy szerint örülök a kórház állami kézbevételének. Azért mert meggyőződésem, hogy nekünk elsősorban a város lakóinak minél magasabb egészségügyi ellátásáról kell gondoskodnunk.  (Ez sajnos ma alig több mint 27 ezer ember, és nem 120 ezer.) Az állításomat jól igazolja az a tény, miszerint a legújabb fejlesztés, ami már az állam irányítása alatt történik, a magas színvonalú sürgősségi ellátást és a helyi CT vizsgálatokat teszi lehetővé számunkra. Így a kórház állami kézbevétele városunknak lehetőséget ad arra, hogy végre, elsősorban a Jászberényben élő emberek magasabb szintű egészségügyi ellátására tudjunk koncentrálni.

 

Néhány példával illusztrálnám:
−    Megfelelő feltételek mellett, jászberényi embereknek alanyi jogon járó Jászberény kártya felhasználásával, plusz és/vagy minőségibb szolgáltatások biztosítása.
−    Rendszeres szűrések, megelőző programok (Jászberény kártya)
−    Fiatal orvosok számára vonzó legyen városunk
−    Nővér- és szakasszisztencia képzés

 

Mitől polgármester a polgármester egy 27 ezres városban?

 

Erről oldalakat tudnék írni és órákig tudnék beszélni. Ezért most csak négy nagyon fontos gondolatot vagy képességet emelnék ki.
-    Rendelkezzen sikeres vezetői múlttal és tapasztalattal a politika, a vállalkozás, a csapatépítés és projektek menedzselése területén.
-    Legyen számára természetes, hogy Jászberény polgármestere nem rendelkezhet két-három mellékállással, igazgatósági tagsággal. Főleg egy ilyen nehéz időben, ne vállalja bármely iroda vagy más egyéb praxis üzemeltetését. Legyen szociálisan érzékeny, és ezen a területen tudjon példát mutatni. Legyen a nap 24 órájában Jászberény polgármestere.
-    Ma, amikor a pártok nem árkot ásnak, hanem szakadékot robbantanak egymás között, olyan vezetőre van szükség, aki képes a helyi politika érdekeit összehangolni a város érdekeivel és menedzselni, vezetni azt. Fontos, hogy vezetői munkáját ne párt, frakció vagy magánérdek irányítsa. 
-    Legyen számára a legfontosabb, hogy Jászberény problémáit első sorban jászberényi emberek bevonásával (a város lakosaival kötött társadalmi szerződés keretei között) az itt élő, felkészült, nagy tudással rendelkező és tenni akaró emberek segítségével oldja meg. Tehát adja vissza Jászberényt a jászberényieknek.

 

Egyéb

Néhány héttel ezelőtt, a jászberényi médiákon keresztül, kihívtam Jászberény polgármesterét egy nyilvános vitára. Az általam javasolt téma: Jászberény város elmúlt négy és a következő öt éve. Még van bőven időnk ezt a vitát megtartani. Szerintem kötelességünk Jászberény választó polgárai felé a tájékoztatásnak ez a formája. Ezért ezt a kihívást újra megismétlem.

 

Baráth László, Erdő Éva

Info for bonus Review William Hill here.

Oldalaink minél magasabb színvonalú működésének biztosítása és a felhasználói élmény növelése érdekében az oldalainkon sütiket („cookie”) használunk.
További információ Tovább Elutasít