Ma 2010. szept. 05., vasárnap, Viktor és Lőrinc napja van.

TutiHir.hu

Címlap Magazin Életmód Táplálkozás Miért jó a mediterrán étrend?

Miért jó a mediterrán étrend?

Sok megfigyelés jelezte, hogy a mediterrán étrend csökkenti a szívinfarktus vagy a szélütés kockázatát, a legújabb tudományos adatok pedig azt igazolják, ez a táplálkozás a gyomorrák kockázatát is csökkenti. Spanyol kutatók tanulmányát az American Journal of Clinical Nutrition közölte.

A Földközi-tenger körül élő népek évezredek óta a környezetükben legkönnyebben elérhető élelmet fogyasztották. A mediterrán étrend azonban csak a II. világháború után vált fogalommá: Ancel Keys amerikai kutató figyelt fel az Olaszország déli részén szokásos étrendre és arra az összefüggésre, hogy ezen a vidéken kevés a szívroham.

Évtizedeken át vizsgálták a mediterrán országokban fogyasztott ételeket és azok jelentőségét a koszorúérbetegség kialakulásának késleltetésére. A szívet védő étrend lényegében sok zöldséget és gyümölcsöt, olívaolajat, sok halat, kevés vörös húst és mérsékelt vörösborfogyasztást jelent. Carlos A. Gonzalez és munkatársai a gyomor rosszindulatú daganatos betegségeinek előfordulását tanulmányozták tíz európai országban.

alt

Az összegyűjtött adatok csaknem félmillió, 35-70 éves nő és férfi részletes étkezési adataira és egészségének alakulására vonatkoztak. A vizsgált személyek étrendjét annak összetétele, elkészítése szerint pontozták, attól függően, hogy az mennyire felelt meg a mediterrán konyhának. A megfigyelés kilenc évig tartott és ebben az időszakban a vizsgálati alanyok közül 449-nél diagnosztizáltak gyomorrákot. A spanyol munkacsoport azt tanulmányozta, hogy volt-e valamilyen összefüggés a rosszindulatú daganat megjelenése és a mediterrán diéta között.

A statisztikai értékelés egyértelműen mutatta, hogy 33 százalékkal nagyobb esélye volt a gyomorrák kifejlődésére azoknak, akiknek étkezése a legnagyobb mértékben különbözött a mediterrán szokásoktól. A kutatók által 18 ponttal értékelt táplálkozási jellegzetességek alapján minden egyes pont, amely a mediterrán diétának megfelelt, öt százalékkal csökkentette a gyomorrák kockázatát. „Ez azt jelenti, hogy étkezési tanácsadással jelentősen csökkenthető ennek a daganatnak a veszélye” – mondotta a vizsgálat vezetője.

mno.hu


 

Friss rovatok

Újabb ok, hogy naponta együnk almát

Napi két alma elfogyasztásával legalább tíz százalékkal csökkenthető a vér koleszterinszintje - hívta fel a figyelmet az Európai... Bővebben...
Nem élénkíti agyunkat a reggeli kávé

Egy új tanulmány szerint tévhit, hogy serkentőleg hat az agyra és élénkebbé tesz egy csésze kávé – számolt be a brit Telegraph.... Bővebben...
Michelin-csillagos séf és a kórházi menüt

A három Michelin-csillaggal kitüntetett Fat Duck (Kövér Kacsa) brit étterem séfje, Heston Blumenthal fejébe vette, hogy forradalmasítja a... Bővebben...
A kurkuma újabb előnyére derült fény

A kedvelt fűszerkeverék, a curry egyik alkotója, a kurkuma késlelteti a májkárosodást, illetve a májzsugort - közölték osztrák kutatók... Bővebben...
Miért jó a mediterrán étrend?

Sok megfigyelés jelezte, hogy a mediterrán étrend csökkenti a szívinfarktus vagy a szélütés kockázatát, a legújabb tudományos adatok... Bővebben...
Miből készül a hamburger?

Aggasztó képet tárt fel a különböző brit vidéki régiókban élő gyerekek élelmiszerekkel kapcsolatos tudásáról egy nemrég közzétett... Bővebben...
Közép-Európában ittunk először tejet

Egy nemzetközi kutatógárda elemzése szerint a tejfogyasztás Közép-Európában fejlődött ki, és innen terjedt el az egész kontinensen.... Bővebben...
Hal a konyhában

A halfogyasztásról sokaknak a karácsony ünnepe jut eszébe, pedig az év bármely napján fenséges ételként szolgálhat a hal húsa.   A... Bővebben...
Antioxidánsok az egészségért

A dietetikusok régóta hangsúlyozzák, hogy érdemes többféle növényi olajat is fogyasztanunk, hisz segítségükkel feltölthetjük... Bővebben...
Válságkonyha: otthon vacsorázunk

A válság hatásai az étkezési szokásaink változásain is lemérhetőek. Idén sokkal kevesebbet járunk étterembe, vendéglőbe, de még... Bővebben...
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterMa:922
mod_vvisit_counterTegnap:1471
mod_vvisit_counterEbben a hónapban:8152
mod_vvisit_counterElőző hónapban:58687
mod_vvisit_counterÖsszesen:648536

Látogatók száma az elmúlt 20 percben: 122

Hirdetés

Apróhirdetések

Családi ház eladó vagy cserélhető
Családi ház eladó vagy cserélhető
( / Ingatlan)
2010. augusztus 31., kedd

Rajzpályázat

Nincsenek megjelenítheto képek a képtárban.

Aktuális

Fidesz: a siker programja Jászberényért
2010. szeptember 05., vasárnap
Pénteken délután tartott kampánynyitó sajtótájékoztatót a Fidesz jászberényi szervezete, hogy bemutassa jelöltjeit és ismertesse... Bővebben...
Búcsúban Peresen a romtemplomnál
2010. szeptember 04., szombat
Idén nem voltunk annyian a peresi búcsúban, mint tavaly. Ennek több oka is van, s nem túl kellemes. Pénteken-szombaton is vihar, nagy eső... Bővebben...
A választás jelöltjei (frissítve vasárnap)
2010. szeptember 03., péntek
Szeptember 3-án 16 órakor lejárt a jelöltállítási határidő. A Helyi Választási Bizottság a határidő lejártát követően ülésezett,... Bővebben...
Csángó Fesztivál a Duna TV-n
2010. szeptember 03., péntek
A XX. Csángó Fesztivál látogatói közül sokan találkozhattak egy-egy rendezvényen, a Duna TV forgatócsoportjával. Szeptember 4-én,... Bővebben...
Több száz bográcsban készül lecsó Szentesen
2010. szeptember 03., péntek
Kétszáznál is több bográcsban rotyog szombaton az igazi házi lecsó Szentesen: az idei Lecsófesztiválra idén is számtalan... Bővebben...
Veszélybe került a Sixtus-kápolna jövője!
2010. szeptember 03., péntek
A Vatikáni Múzeum igazgatója aggódik Michalengelo remekműve miatt, elképzelhetőnek tartja, hogy a következő generáció már nem fogja... Bővebben...
Hódítanak a magyar filmek
2010. szeptember 03., péntek
Rangos filmfesztiválokon debütál számos magyar film, köztük Szabó István, Mundruczó Kornél és Pálfi György rendezései.   Rangos... Bővebben...
Újra lángokban áll Oroszország
2010. szeptember 03., péntek
Négy halálos áldozata van a dél-oroszországi Volgográdi területen újra fellángolt erdőtüzeknek a péntek reggeli hivatalos adatok szerint.... Bővebben...
Lopással gyanúsítanak izraeli katonákat
2010. szeptember 03., péntek
Valószínűleg vádat emelnek Izraelben a hadsereg egyik tisztje és két közlegénye ellen azzal a gyanúval, hogy laptopokat és más tárgyakat... Bővebben...
Schmitt-díjat alapított a köztársasági elnök
2010. szeptember 03., péntek
Schmitt-díjat alapított Schmitt Pál köztársasági elnök. A Magyar Közlönyben megjelent határozat szerint a Köztársaság Elnökének... Bővebben...